RANKINGI OBIEKTYWÓW ZOOM na podstawie testów Optyczne.pl



OBIEKTYWY ZOOM
 * Zoom standardowy
 * Zoom tele
 * Zoom szerokokątny
 * Zoom dla pełnej klatki
 * Zoom szerokokątny dla pełnej klatki

OBIEKTYWY STAŁOGNISKOWE
 * Rybie Oko
 * Szerokokątne APS-C/DX -27 mm
 * Standardowe APS-C/DX 28-45 mm
 * Teleobiektywy APS-C/DX 46-95 mm
 * Teleobiektywy APS-C/DX 96-175 mm
 * Teleobiektywy APS-C/DX od 176 mm
 * Obiektywy stałogniskowe 4/3

 * Uwagi do zestawienia



OBIEKTYWY ZOOM


Zoom standardowy

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
W M T W M T W M T 1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Tamron 17-50 f/2.8 SP   7.1   7.1   6.9   1.9   2.2   2.4   0.4   1.0   0.8   0.6   0.5   1.0   31.9
 Canon 17-55 f/2.8 IS   7.1   7.0   6.8   2.3   2.3   1.9   0.6   0.8   0.8   0.5   1.0   0.6   31.6
 Sigma 18-50 f/2.8 EX Macro   7.1   7.0   6.7   1.3   2.2   2.5   0.4   0.9   1.0   0.5   0.5   0.5   30.5
 Tokina 16-50 f/2.8 ATX Pro DX   7.3   7.3   7.0   1.0   1.6   2.0   0.3   1.0   0.9   0.8   0.7   0.7   30.4
 Sigma 18-50 f/2.8 EX   6.6   6.7   6.7   1.8   2.1   2.3   0.2   0.9   1.0   0.3   0.5   0.5   29.6
 Sigma 18-200 f/3.5-6.3 OS   7.3   6.9   6.5   1.8   1.9   1.9   0.3   0.8   0.8   0.4   0.5   0.5   29.6
 Canon 17-85 f/4-5.6 IS   6.2   6.5   6.8   1.7   2.1   2.2   0.1   0.9   0.8   0.5   1.0   0.8   29.4
 Sigma 17-70 f/2.8-4.5   6.1   6.4   6.5   2.2   2.5   2.2   0.3   0.9   0.9   0.0   0.5   0.8   29.4
 Canon 18-55 f/3.5-5.6 II   6.3   6.2   5.5   2.0   2.1   2.4   0.2   0.9   0.9   0.0   0.0   0.3   26.8
 Sigma 18-125 f/3.5-5.6   6.0   6.0   5.0   1.9   2.5   1.9   0.3   0.7   0.6   0.5   0.3   0.8   26.4
 Tamron 18-200 f/3.5-6.3   6.1   5.8   4.8   1.4   2.6   1.4   0.2   0.8   0.8   0.7   0.3   0.9   25.5
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 18-70 f/3.5-4.5 DX   7.2   7.6   6.8   2.5   2.7   2.5   0.3   1.0   0.9   0.1   0.8   0.8   33.0
 Nikon 18-55 f/3.5-5.6 DX   6.1   7.0   6.1   2.3   2.4   2.8   0.4   0.9   1.0   0.5   0.3   0.8   30.5
 Tokina 16-50 f/2.8 ATX Pro DX   7.2   7.1   7.5   1.0   1.7   1.9   0.3   1.0   0.9   0.6   0.7   0.6   30.3
 Nikon 18-135 f/3.5-5.6   7.3   7.5   6.6   1.9   2.6   1.8   0.2   0.6   0.7   0.3   0.5   0.3   30.2
 Nikon 18-200 f/3.5-5.6 DX VR   7.5   6.9   6.0   2.0   2.1   2.2   0.1   0.7   0.8   0.2   1.0   0.5   29.9
 Testowane na Sony A100
 Sony Zeiss 16-80 f/3.5-4.5   7.6   8.0   7.2   1.8   2.4   2.1   0.3   0.9   0.9   0.1   0.8   0.6   32.7
 Sony 16-105 f/3.5-5.6 DT   7.7   7.5   6.8   1.5   2.5   1.4   0.2   0.8   0.8   0.1   0.6   0.5   30.3
 Sony 18-200 f/3.5-6.3   6.4   6.2   5.4   1.7   2.3   1.4   0.1   0.7   0.8   0.1   0.3   0.8   25.5
 Sony 18-70 f/3.5-5.6   6.9   5.8   5.4   0.8   0.8   2.4   0.3   0.8   0.9   0.7   0.0   0.8   25.5
 Testowane na Olympus C-510
 Leica 14-50 f/2.8-3.5 OIS   8.2   8.4   8.5   1.6   2.3   2.5   0.6   1.0   1.0   0.5   1.0   0.9   36.4
 Olympus Zuiko 14-42 f/3.5-5.6   7.9   7.9   7.8   2.3   2.4   2.4   0.4   0.9   1.0   0.4   0.2   0.2   33.6
 Testowane na Olympus E-3
 Olympus 16-60 f/2.8-4 SWD   8.5   8.5   8.0   2.5   2.7   2.1   0.4   1.0   0.9   0.5   0.9   0.8   36.9
 Testowane na Samsung GX10
 Schneider-Kreuznach D-XENON 18-55 f/3.5-5.6   6.9   6.7   5.9   1.6   2.3   2.6   0.5   1.0   0.9   0.3   0.3   0.8   29.6
 ^ index

Zoom tele

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
W M T W M T W M T 1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 70-200 f/4 L IS   7.2   7.6   7.7   2.5   2.5   2.4   0.9   0.9   0.9   1.0   1.0   0.5   34.9
 Canon 70-200 f/2.8 L IS   7.4   7.1   6.7   2.2   2.5   2.3   0.9   1.0   0.9   1.0   1.0   0.1   33.1
 Sigma 100-300 f/4 EX   7.2   7.2   6.7   2.5   1.8   1.8   1.0   0.9   0.9   1.0   0.8   0.8   32.9
 Canon 100-400 f/4.5-5.6 L IS USM   7.0   7.1   6.7   2.1   2.7   2.3   1.0   0.9   0.9   0.9   1.0   0.0   32.6
 Canon 70-200 f/4 L   6.6   7.1   6.8   2.3   2.6   2.6   0.9   0.9   0.9   1.0   0.8   0.2   32.5
 Tokina 50-135 f/2.8 ATX-Pro   7.6   7.3   6.8   1.8   2.6   2.0   0.8   0.9   0.8   0.8   0.5   0.0   31.9
 Canon 70-300 f/4-5.6 IS   6.8   6.9   5.7   2.4   2.6   2.0   1.0   1.0   0.9   1.0   1.0   0.1   31.5
 Sigma 50-150 f/2.8 EX   7.5   6.7   6.1   2.1   1.8   1.6   0.9   0.8   0.8   0.6   0.8   1.0   30.7
 Sigma 70-200 f/2.8 EX Macro   7.3   7.0   6.3   1.8   1.6   1.4   0.9   0.9   0.9   1.0   0.8   0.9   30.6
 Canon 55-250 f/4-5.6 IS   6.8   6.6   6.2   2.3   2.2   1.9   0.9   0.8   0.8   0.5   0.8   0.8   30.2
 Sigma 70-300 f/4-5.6 APO   6.4   6.2   4.7   2.9   2.9   2.2   1.0   0.8   0.9   1.0   0.3   0.3   29.5
 Sigma 55-200 f/4-5.6   6.3   6.7   6.0   2.5   2.2   2.0   1.0   0.7   0.8   0.5   0.3   0.5   29.4
 Tamron 55-200 f/4-5.6   6.9   6.3   5.8   2.5   2.3   2.1   1.0   0.7   0.7   0.5   0.3   0.3   29.2
 Canon 100-300 f/4.5-5.6 USM   6.8   5.5   5.4   2.9   2.3   1.7   1.0   0.9   0.9   1.0   0.8   0.1   29.1
 Canon 55-200 f/4-5.6 II USM   6.2   5.7   5.9   2.0   2.8   2.1   0.9   0.9   0.9   0.8   0.5   0.5   29.0
 Canon 90-300 f/4-5.6 USM   7.1   5.7   4.7   2.7   2.2   1.4   1.0   0.9   0.8   0.5   0.5   1.0   28.5
 Tamron 70-300 f/4-5.6 LD Di   6.5   6.3   5.0   2.1   2.3   1.8   1.0   0.8   0.9   1.0   0.3   0.3   28.1
 Tokina 80-400 f/4.5-5.6 ATX-Pro   7.2   6.1   4.4   2.4   1.7   -0.2   1.0   0.9   0.9   0.8   0.5   0.3   25.8
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 70-200 f/2.8 VR   8.3   7.7   7.8   2.4   2.5   2.6   0.9   0.9   0.9   0.9   1.0   0.3   36.0
 Nikon 80-200 f/2.8 D ED   7.4   7.6   6.2   2.2   2.6   2.2   1.0   0.9   0.9   1.0   0.8   1.0   33.8
 Nikon 55-200 f/4-5.6 DX   7.4   6.5   6.3   2.7   2.8   2.7   0.9   0.6   0.7   0.3   0.5   1.0   32.4
 Nikon 70-300 f/4.5-5.6 VR   7.8   7.8   6.5   1.7   1.5   1.2   1.0   0.8   0.9   1.0   1.0   0.9   32.0
 Nikon 55-200 f/4-5.6 VR   7.0   7.0   6.5   2.1   2.2   1.9   1.0   0.7   0.8   0.3   0.8   0.1   30.3
 Nikon 70-300 f/4-5.6 D ED   6.0   6.1   5.2   2.5   2.6   2.4   1.0   0.8   0.9   0.5   0.3   1.0   29.2
 Testowane na Pentax K10D
 Pentax 50-135 f/2.8   7.5   7.7   7.2   1.7   2.3   1.5   0.8   0.9   0.8   0.6   0.8   0.0   31.8
 ^ index

Zoom szerokokątny - APS-C/DX

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
W M T W M T W M T 1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 10-22 f/3.5-4.5   6.4   7.6   7.1   1.7   1.8   2.0   0.6   1.0   1.0   0.1   0.8   0.8   30.8
 Sigma 10-20 f/4-5.6 EX   6.2   6.5   6.4   2.3   2.3   2.4   0.9   0.8   1.0   0.1   0.8   0.9   30.3
 Tamron 11-18 f/4.5-5.6 SP   6.8   6.2   6.1   1.9   2.0   2.0   0.3   0.7   0.8   0.5   0.3   0.6   28.2
 Sigma 12-24 f/4.5-5.6   6.1   6.2   6.5   0.3   0.5   1.3   0.9   1.0   1.0   0.8   0.5   0.7   25.7
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 14-24 f/2.8 FX   7.0   7.7   8.0   1.9   2.2   2.5   0.6   0.9   1.0   0.6   0.8   0.5   33.7
 Nikon 12-24 f/4 DX   7.0   7.0   6.8   2.1   2.2   2.4   0.7   0.9   0.9   0.2   0.8   0.9   31.7
 Tokina 12-24 f/4 ATX-Pro   7.5   7.5   7.3   0.9   1.1   1.6   0.5   0.9   1.0   0.6   0.5   0.5   29.8
 ^ index

Zoom standardowy dla pełnej klatki

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
W M T W M T W M T 1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 24-105 f/4 L IS   7.7   7.8   7.1   2.0   2.2   2.2   0.6   1.0   0.9   0.9   1.0   0.8   34.1
 Canon 24-70 f/2.8 L   6.5   7.2   7.0   2.4   2.3   2.6   0.7   1.0   0.9   0.9   0.8   0.8   32.9
 Sigma 24-70 f/2.8 EX   7.3   6.8   6.6   1.9   2.4   2.6   0.7   1.0   0.9   0.9   0.8   0.8   32.4
 Tamron 28-75 f/2.8 SP   7.0   6.5   6.9   2.2   2.3   2.5   0.7   1.0   0.9   1.0   0.5   0.5   32.0
 Canon 28-135 f/3.5-5.6 IS   7.0   7.2   6.6   2.0   2.4   2.3   0.6   1.0   0.9   0.8   0.8   0.6   31.4
 Canon 24-85 f/3.5-4.5   6.2   6.0   5.2   2.1   2.6   2.3   0.6   0.9   0.9   1.0   0.8   1.0   29.5
 Sigma 24-60 f/2.8 EX   5.1   5.7   5.5   2.2   2.6   2.6   0.7   1.0   0.9   1.0   0.5   0.5   28.2
 Testowane na Sony A200
 Zeiss 24-70 f/2.8   8.4   8.3   8.0   2.4   2.7   2.7   0.7   1.0   0.9   1.0   0.8   0.5   37.2
 ^ index

Zoom szerokokątny dla pełnej klatki

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
W M T W M T W M T 1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 17-40 f/4 L   6.8   6.8   6.5   2.4   2.6   2.4   0.6   0.9   1.0   0.9   0.8   1.0   32.6
 Tamron 17-35 f/2.8-4 SP   7.3   7.5   6.8   2.2   1.8   1.9   0.5   0.8   1.0   0.8   0.5   0.5   31.5
 Sigma 17-35 f/2.8-4 EX   7.0   6.8   6.6   1.9   2.1   2.4   0.7   0.9   1.0   0.8   0.5   0.6   31.2
 Tokina 19-35 f/3.5-4.5   7.2   7.1   7.1   2.1   2.3   2.3   0.4   0.7   0.8   0.5   0.5   0.0   31.1


OBIEKTYWY STAŁOGNISKOWE


Obiektyw Rybie Oko

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja*  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Sigma 10 f/2.8 EX   6.9   1.8   1.0*   0.9   0.8   1.0   31.8
 Sigma 4.5 f/2.8 EX   6.9   0.8   1.0*   1.0   0.8   0.8   28.7
* cecha pożądana w obiektywach tej klasy - w zestawieniu punktowania maksymalnie
 ^ index


Standardowe APS-C/DX do 27 mm

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Sigma 20 f/1.4 EX   7.2   2.3   0.6   0.9   0.8   0.5   32.3
 Canon 20 f/2.8 USM   7.0   1.9   0.8   0.1   0.8   0.3   30.0
 Sigma 24 f/1.4 EX   6.8   2.0   0.8   1.0   0.3   0.1   29.1
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 24 f/2.8   7.3   1.5   0.7   0.8   0.5   0.7   30.3
 Nikon 20 f/2.8   7.5   1.1   0.6   0.5   0.5   0.8   29.2
 ^ index


Standardowe APS-C/DX 28-45mm

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 35 f/1.4 USM   7.8   1.6   0.9   1.0   0.8   0.8   33.3
 Canon 35 f/2   7.4   2.1   0.9   0.8   0.5   0.8   33.1
 Sigma 28 f/1.4 EX   5.9   2.3   0.7   0.9   0.5   1.0   29.1
 Sigma 30 f/1.4 EX DC   6.3   1.7   0.7   0.3   0.8   0.8   27.9
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 35 f/2   7.8   2.3   0.9   0.9   0.5   0.8   35.1
 Testowane na Pentax K10D
 Pentax 40 f/2.8   7.6   2.5   1.0   1.0   0.8   0.9   34.9
 ^ index

Standardowe APS-C/DX 46-95mm

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 85 f/1.8   7.1   2.8   1.0   0.8   0.8   1.0   34.9
 Sigma 70 f/2.8 EX Macro   7.3   2.1   1.0   1.0   0.8   1.0   34.0
 Tamron 90 f/2.8 SP Macro   7.3   2.4   1.0   1.0   0.5   1.0   33.6
 Canon 50 f/1.4   7.1   2.4   0.9   0.8   0.8   1.0   32.8
 Canon 50 f/1.8 II   6.5   2.8   0.9   0.5   0.0   0.8   31.7
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 85 f/1.8 D   7.9   2.8   1.0   0.9   0.5   1.0   37.6
 Nikon 60 f/2.8 D Macro   8.0   2.3   1.0   0.9   0.8   0.9   36.2
 Nikon 50 f/1.8 D Macro   8.1   2.3   1.0   0.5   0.8   0.5   35.6
 Nikon 50 f/1.4 D Macro   7.9   2.0   1.0   0.9   0.8   0.3   33.9
 Testowane na Pentax K10D
 Zeiss 70 f/2.4   8.0   2.4   0.9   0.5   0.8   0.9   36.0
 Sigma 50 f/2.8 Macro *   8.1   1.9   1.0   0.8   0.8   0.8   35.1
 Pentax 50 f/1.4   8.0   1.4   0.9   0.9   0.8   0.7   33.1
 Testowane na Sony A100
 Zeiss 85 f/1.4 T*   7.4   2.7   1.0   0.9   0.8   1.0   36.0
 Sony 50 f/2.8 Macro   7.8   2.3   1.0   0.8   0.8   1.0   35.9
 Sony 50 f/1.4 Macro   7.9   1.6   0.9   0.9   0.6   0.4   32.9
* Testowany na Samsung GX10

 ^ index

Teleobiektywy APS-C/DX 95-175mm

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Canon 100 f/2.8 USM Macro   7.6   2.6   1.0   0.8   0.8   0.8   35.8
 Tokina 100 f/2.8 Macro   7.6   2.6   1.0   0.8   0.8   0.8   35.6
 Canon 100 f/2 USM   6.8   2.8   1.0   1.0   0.8   0.9   34.4
 Sigma 105 f/2.8 EX Macro   6.9   2.7   1.0   1.0   0.5   0.8   34.0
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 105 f/2.8 VR Macro   7.9   2.5   1.0   0.8   1.0   0.5   36.4
 ^ index


Teleobiektywy APS-C/DX od 176 mm

Obiektyw Ostość Aberracja
chromatyczna
Dystorsja  1 Winietowanie  2 Budowa  3 Praca pod światło Razem
1 2 3
 Testowane na Canon 20D
 Sigma 180 f/3.5 Macro   6.7   2.2   1.0   0.9   0.8   0.9   32.1
 Testowane na Nikon D200
 Nikon 400 f/4   6.0   2.8   1.0   1.0   0.8   1.0   32.2
 ^ index


 ^ index



Podanie rankingi mają charakter orientacyjny. Przy wyborze obiektywu należy się kierować szczegółowymi wynikami różnych testów. Ranking ma pomóc we wstępnej selekcji.
Ostrość - wyniki ostrości w całym kadrze dla różnych przesłon od f/2.8 do f/16
CA - aberracja chromatyczna (średnia arytmetyczna wyników całym kadrze oraz maksymalnej zmierzonej). Maksymalnie 3 punkty.
Dystorsja - zniekształcenia geometryczne (średnia arytmetyczna maksymalnych pomierzonych zniekształceń, oraz średnich pomierzonych). Maksymalnie 1 punkt.
Winietowanie - różnica jasności w centrum kadru i na jego brzegach. Maksymalnie 1 punkt
Budowa - Budowa obiektywu, jakość materiałów, wygoda użytkowania (IF, pierścień ostrzenia, silnik, stabilizacja ...). Maksymalnie 1 punkt
Zachowanie pod światło - Jakość obrazu gdy w kadrze znajdują się mocne źródła światła. Maksymalnie 1 punkt.

Wagi poszczególnych wad optycznych obiektywu dobraliśmy subiektywnie, ale staraliśmy się nadać wagi takie, aby ranking był najbardziej obiektywny. Oczywiście, każdy fotograf może mieć inne priorytety. My największe znaczenie przykładamy do ostrości obiektywu, potem do aberracji chromatycznej (która częściowo może być eliminowana przez specjalne programy), najmniej znaczące dla nas mają wady typu zniekształcenia geometryczne i winietowanie ponieważ są to wady łatwe do skorygowania programowa, oraz mniej uciążliwe.

W - wyniki dla maksymalnie szerokiej ogniskowej.
M - wyniki dla ogniskowej z środka zakresu zoom'a.
T - wyniki testu dla maksymalnie wąskiej ogniskowej


UWAGA - Rankingi są podzielone typami aparatów na jakich zostały wykonane testy. Ze względu na różne charakterystyki matryc oraz oprogramowania w aparatach wyniki dla różnych aparatów nie mogą być porównywane. Np.
* Wyniki rozdzielczości Nikona D200 będą lepsze niż Canona 20D ze względu na wielkość matrycy i ilość pixeli.
* Ze względu na wielkość matrycy w Nikonie D200 będzie zachodziło większe winietowanie oraz będą większe zniekształcenia geometryczne.

Wynik całkowity jest sumą poszczególnych rubryk. Rozbieżności mogą wynikać z zaokrągleń. Prezentowane wyniki w rubrykach są zaokrąglone do jednego miejsca po przecinku. Np. 1.1+0.9 = 2.1 bo 1.145 + 0.945 = 2.09

 ^ index


www.foto-testy.OLAiERYK.pl